marți, 17 septembrie 2013

Găluşte cu prune (gomboţi) - de post

Aveam altceva pregatit sa impartasesc cu voi azi, o reteta de ardei umpluti cu hrisca :) dar pentru ca am prieteni care m-au inveselit cu comentariile lor la o postare si pentru ca am multe prune, am ales sa postez reteta de galuste cu prune.
Pe moment nu am poze sa va arat, sa va clatiti si ochii :) asa ca va descriu doar procesul de executie, iar voi va apucati de bucatarit imediat ce ati terminat de citit :)

Am ajuns sa fac galuste cu prune dupa reteta asta fara ou, la sugestia prietenei mele, Ema.
Reteta originala se gaseste in cartea doamnei Sanda Marin, insa eu am adaptat deoarece cantitatile erau nesatisfacatoare pentru mine :)
Cand fac gomboti doar pentru familia mea fac dintr-un kg de cartofi. cand stiu ca am musafiri dublez/triplez portiile.
Eu chiar acum in timp ca scriu reteta aici pentru dragele mele prietene pofticoase (ca si mine) prepar si gombotii
Aluatul ptr galuste:
~1 kg de cartofi, .
~300 gr faina
~1 lingura ulei
~1 lingura zahar
~1 lingurita sare
Umplutura si decor
~prune
~pesmet
~zahar
~scortisoara pudra

Cartofii spalati dar nedecojiti i-am pus la fiert intr-o oala cu apa. In timp ce fierbeau cartofii, am spalat prunele si cu un cutit le-am despicat pe la jumatate ca sa scot samburii.
Le-am pus intr-un castron si am presarat deasupra zaharul brut si pudra de scortisoara. Mie imi place sa le pun in castron deoarece dupa un timp ele isi lasa un sirop din care facem un smoothie delicios cu struguri si banana :)

Pesmetul l-am pregatit dupa reteta clasica: se pune unt in tigaie, pesmet, se amesteca intr-una si dupa aceea se pune zaharul.
Cand cartofi s-au fiert i-am clatit cu apa rece si i-am lasat sa se racoreasca putin. I-am decojit si i-am pasat ca pentru piure. de fapt asta a si iesit.un piure de cartofi peste care am adaugat faina, uleiul, sarea si zaharul. Am framantat cu mana pana a ajuns la o consistenta uniforma, moale.

Intre timp am scos prunele din castronul in care si-au lasat zeama si am trecut la modelat galustele.
Cu mana infainata am format gogolosi in care am ascuns cate o pruna :) Asta e partea preferata a copiilor in care fiecare face cate un gombot personalizat. fiica mea ii facea aripioare, baiatul -ochi nas si gura :)
 Ieri a aflat sotul meu de la un coleg ungur ca reteta originala de gomboti se face cu prune intregi asa ca am incercat si asa. Sunt mai usor de facut, intr-adevar, insa gustul final este mai acrisor fata de cele facute cu prunele fara samburi si lasate in zahar si scortisoara

Galustele se pun la fiert intr-o oala cu apa clocotita. cand se ridica la suprafata inseamna ca vor sa fie scoase afara. Eu le pun intr-o strecuratoare si apoi cat sunt inca umede, le tavalesc prin pesmet.

Data trecuta am ramas si fara pesmet si fara zahar si le-am tavalit prin seminte de in rasnite, nuca macinata si scortisoara. -DeLiCioaSe


Mai adaug doar ca singurul motiv pentru care in ultimul timp fac doar aceste galuste fara ou, este ca imi plac mai mult decat celelalte. sunt mai ..moi, mai pufoase.. nu gasesc acum cuvantul dar daca mai e cineva care a mancat gomboti dupa reteta aceasta poate sa confirme :)

L.E. si pentru ca anul asta am experimentat si galustele cu caise..

ma credeti cand va spun ca sunt excelente? in prima zi cand am facut, am dus in parc un castron cu galuste cu gandul ca fiecare copil va manca doua :)
m-am intors cu castronul dupa inca o tura, deoarece le-au placut foarte mult iar mamicile nu au mai apucat :)

si ultima gaselnita, gomboti tavaliti prin ciocolata

pofta buna. precum am zis.

23 de comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mai, eu nu am mancat niciodata. Partea proasta e ca sunt intr-o faza in care nu e chef de nimic, decat constransa de situatie. Asa ca sunt intr-o mare dilema: sa ma apuc... sa nu ma apuc?!?
    Te pup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu zic sa te apuci. acum cat mai sunt inca prune.
      mai e putin si trec si prunele.

      Ștergere
  3. Draga mea gospodina, sunt cu aluatul de galuste in fata, si cu mainile incleiate in el.
    Esti sigura ca doar atata faina trebuie pusa? Aluatul meu e moale si nu se da jos de pe maini. Se intinde asa pe mainile mele ca o guma.
    Nu am facut eu ceva bine? Am facut pas cu pas cum ai zis tu :( :(
    Nici macar nu am cum sa modelez gogolosii :(

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bag eu sa iti raspund pana vine Ludmila. Sper sa nu se supere.
      Aluatul este bine asa, daca ai respectat cantitatile astea. Si eu am cartea asta si am facut dupa reteta asta de multe ori. Am incercat si eu sa pun mai multa faina crezand ca fac bine. dar dupa ce am pus "faina cat cuprinde" si nu s-a mai lipit de maini, dupa ce s-au fiert nu au mai fost asa pufoase, ci tari.
      Secretul e sa modelezi gombotii cu mainile infainate bine. ii aplatizezi fainandu-i si pe o parte si pe alta si pe urma pui pruna. Incepi sa strangi in jurul ei aluatul tot cu degetele pline de faina. Cum faci un gombot, il si pui in oala cu apa clocotind.
      Sper ca m-ai inteles si sper sa nu renunti la idee, deoarece dupa reteta asta ies cei mai pufosi gomboti.
      Laura.

      Ștergere
    2. Laura multumesc ptr interventie. ai explicat foarte bine.
      si eu am pati-o cu galustele astea insa in alt fel: nu aveam in casa faina alba si am incercat sa le fac cu faina de secara/ neagra. exact ca tine, am pus faina in plus si pe degeaba. nu se lega nimic :/
      pana la urma le-am fiert asa, insa consistenta nu mai era asa pufoasa.

      Corina draga, calificativul "gospodina" nu mi se potriveste. nici nu am pretentia la asa ceva. am eu punctele mele forte pe care mi le exploatez insa nici chiar asa :)
      sper ca ti-au iesit galustele. daca nu, tura urmatoare sti ce sa faci.secretul ti l-a zis Laura: mainile infainate tot timpul.
      :)

      Ștergere
  4. Ce pofta mi-ai facut cu imaginile astea .... daca le-as putea avea acum in farfurie zau ca as devora cat mai multe. Yammy ... yammy ..:)
    Cristina

    RăspundețiȘtergere
  5. Ioana, eu am o editie mai noua, insa sunt aceleasi retete.
    asa e ca dupa reteta asta galustele ies mai pufoase? :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Vreau sa ne vedem, dar fara sa te pun la munca ... :) draga mea.
    Cristina

    RăspundețiȘtergere
  7. Ioana draga. am o colectie de bloguri cu activitati ptr copii. nu vrei sa ni te alaturi?

    RăspundețiȘtergere
  8. si dc ne-ai facut pofta,ce-o sa te faci? ca eu n-am nici pesmet si nici nuca sparta sau macinata in casa :)). doua nelamuriri am: cat zahar pun peste prune :) si ce pun in loc de unt la pesmetul pe care nu-l am.merge cu ulei? sper sa vezi mesajul in timp util c-altfel scot limba pana in Austria :) :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si peste pesmet cat zahar? dc ti-a trebuit postare cu gomboti, acum ia d-aici intrebari :))

      Ștergere
  9. Draga mea, sper din suflet ca nu te-a afectat negativ absenta raspunsului meu.
    Mi-au fost blocate conturile de fb, yahoo si google. Pe unele le-an deblocat ieri.dar pe blog nu reusesc sa ma loghez..
    Deci unt daca n-ai, nu vor iesi asa de bune ptr ca untul nu doar rumeneste ci intra in pesmet. Daca n-ai pesmet poti pune biscuiti faramitati. Deci ungi cratita cu ulei sau untura ( doar o ungi) si apoi rumenesti putin biscutii (iti dai tu seama cat). Zahar eu pun o lingura, doua, depinde cat pesmet ai. dupa ce tavalesti prima gălușcă, ai sa hotarasti tu daca mai pui, in functie de cat de dulce ti se pare.
    Noi am facut chiar ieri aici gomboti si ne-am astamparat pofta.desi prunele din Austria nici nu se compara cu prunele noastre adevarate.

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna,multam de raspuns. NU m-a afectat.Inca balesc :)), dar nu se pune.poate reusesc sa le fac azi. pai am si unt si untura, dar vreau sa le fac de post :),deci o sa folosesc ulei ;).

    RăspundețiȘtergere
  11. prunele mele nu cred ca-s potrivite pt gomboti, dar o sa iau de la vecina de peste gard :)) (cu aprobare ;) )

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. oh. ce fain. e bine ca iei prune de la ea, ca apoi sa ia si ea gomboti de la tine
      :-*
      sau sa ii dai reteta ;)

      Ștergere
  12. misiune indeplinita :). ultima tura de gomboti la fiert. buni :).dc prunele erau mai copate erau fff buni. mai incerc peste o saptamana :).mult de munca, dar merita ;). multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. te iubesc:* violeta
      eu cand ma gandesc la munca asta, o vad ca pe o munca in echipa. poate pentru ca la noi de fiecare data au fostmulte maini care au executat gombotii :)

      Ștergere
  13. Întradevăr gomboții fără ou sunt mai pufoși.

    RăspundețiȘtergere
  14. super reteta !!!daca schimbam untul cu ulei cu adevarat acestia sunt gomboti de post!!!cu drag!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate, Mihai :* mie imi place sa pun unt in aproape orice sos cald sau preparat peste care untul se topeste: porumb fiert, budinci, macaroane,..
      insa daca e cu unt atunci nu mai e de post.

      Ștergere

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...